Jogi szempontok a „zöld” vállalati kommunikációban – Sikerrel zárult a KPMG Jogi Akadémia greenwashinggal foglalkozó képzése

A KPMG Jogi Akadémia novemberi képzési alkalma, a „Zöldségeket beszélsz? – Avagy hogyan ne essünk a Greenwashing csapdájába” című rendezvény 2023. november 28-án került megrendezésre a KPMG Irodaházban.

A rendezvény első felében a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda szakértői, dr. Márkus Fanni és dr. Németh Boglárka mutatták be a greenwashinggal kapcsolatos hazai és európai uniós előírásokat és szabályozási törekvéseket. Az európai uniós szabályozást követő hazai fogyasztóvédelmi előírások már most lehetővé teszik a megalapozatlan vagy megtévesztő „zöld” állításokkal szembeni jogi fellépést, azonban a fogyasztók környezetvédelmi tudatosságának növekedésével összhangban a szabályozási környezet szigorodása várható.

„Az Európai Unió szervei jelenleg is dolgoznak két irányelv-javaslaton, amelyek a környezetbarát jellegre utaló állításokkal kapcsolatban specifikus előírásokat fogalmaznának meg” – emelte ki dr. Márkus Fanni. „Ha az irányelvek elfogadásra kerülnek, a vállalatoknak még nagyobb figyelmet kell majd fordítaniuk a termékeikkel kapcsolatos, környezetbarát jellegre utaló állítások alátámasztására, és erre különös figyelemmel kell lenniük a termékek tervezése és fejlesztése, valamint az azzal kapcsolatos marketingstratégia kialakítása során is.”

A jelenlegi fogyasztóvédelmi előírásoknak való megfelelés, valamint az új szabályozásra való felkészülés érdekében különösen fontos lesz a megfelelő kockázatfelmérés és kockázatkezelés, valamint a vonatkozó belső szabályzatok kialakítása, felülvizsgálata is. Ennek során iránymutatásul szolgálhatnak a hazai, jogi kötőerővel nem bíró, de témaspecifikus ajánlások is, különös tekintettel a Magyar Reklámetikai Kódexre, valamint a GVH által közzétett „Zöld marketing – A Gazdasági Versenyhivatal tanácsai vállalkozásoknak” című ajánlásra.

„A megfelelés érdekében a legfontosabb, hogy az állítások egyértelműek, valósak és igazolhatók legyenek” – hívta fel a figyelmet dr. Németh Boglárka. „Kerülni kell a hamis környezeti előnyök feltüntetését, és fontos folyamatosan vizsgálni a kommunikációban használt állításokat, hogy azok a legújabb tudományos fejlemények fényében is naprakészek és megalapozottak legyenek.”

Az előadásokat követően a panelbeszélgetés meghívott vendégei vitatták meg a témához kapcsolódó vitarendezési kérdéseket. A KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje, dr. Grosu Manuela moderálásával a panelbeszélgetésen részt vett dr. Imre Máté, a Reimler Consulting Company ügyvezetője, dr. Köves Alexandra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, dr. Sulyok Katalin, ELTE Állam- és Jogtudományi Kar adjunktusa és az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalában a jövő nemzedékekért felelős biztoshelyettes titkárságát vezető főosztályvezető, valamint dr. Szoboszlai Izabella, a Gazdasági Versenyhivatal munkatársa, versenytanácsi tagja.

A panelbeszélgetés rávilágított, hogy a greenwashing és a környezetbarát jelleggel kapcsolatos vállalati kommunikáció egy olyan érzékeny terület, amely megköveteli a természettudomány, a közgazdaságtan és a jogtudomány együttműködését, különös tekintettel arra, hogy jogi fogalom hiányában már a greenwashing kifejezésének értelmezési lehetőségei is széles skálán mozognak. Mivel már a hatályos jogban is vannak eszközök a greenwashinggal szembeni fellépésre, így a mind vállalati szempontból, mind a jogérvényesítés kapcsán az első feladat a jelenlegi szabályozásnak való megfelelés biztosítása.

A greenwashinggal kapcsolatos kockázatok elkerülése tehát már most meghatározó a vállalati kommunikáció során, és a szabályozás fejlődésével a jövőben egyre hangsúlyosabb lesz a fogyasztói, vállalati és jogérvényesítési szinten egyaránt. A témával kapcsolatban ajánljunk olvasóink figyelmébe korábbi szakértői összefoglalónkat, melyet ide kattintva olvashat el.


Írta

Olvass tovább