Miután az ESMA (European Securities and Markets Authority) tavaly nyáron elindította a MiFID II költségek és díjak ellenőrzésére fókuszáló közös felügyeleti akcióját, 2023. január 16-án kiadott közleményében új területek felé fordult és bejelentette, hogy idén a nemzeti felügyeleti hatóságokkal együttműködve, közös akció (common supervisory action) keretében, kiemelt hangsúllyal vizsgálja majd a pénzügyi (befektetési) termékek értékesítési (marketing) gyakorlatát, köztük is speciális fókusszal a MiFID II szabályozáshoz kapcsolódó marketing közzétételekre, kereskedelmi kommunikációra.
Az ESMA ezt a közös felügyeleti akciót azért tartja időszerűnek, mert a hirdetések, kereskedelmi kommunikáció, különösen az online megoldásokkal vagy a közösségi média közvetítésével nagy tömegekhez juthatnak el és nagy erővel képesek befolyásolni a fogyasztói viselkedést, azon belül is a befektetői döntéseket, miközben a befektetési szolgáltatók és a fogyasztók között információs asszimetria áll fenn, befektetői oldalon sokszor komplex termékekkel, a termékfeltételek nehéz érthetőségével szembesülnek az ügyfelek.
Az akció keretében a felügyeletek azt vizsgálják majd, hogy a befektetési termékekre vonatkozó marketing kommunikáció megfelel-e annak, hogy fair, világosan érthető és nem megtévesztő jellegű legyen és hogy ezek a hirdetések a megfelelő befektetői kört célozzák-e (jól kerül-e megválasztásra a hirdetések címzettjeinek köre) különösen a komplexebb, kockázatosabb termékek esetén. Új fókusz az akció során, hogy a fiatal, tapasztalatlanabb befektetők védelme érdekében része a vizsgálatnak az olyan disztribúciós csatornákon történő marketing is, mint a különböző appok, internetes oldalak, közösségi média és influenszerekkel való együttműködés… A fentieken túl továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak a felügyeletek a zöld befektetési termékeket érintő „greenwashing” gyakorlatok felszámolására is.
A közös felügyeleti akció célja, hogy a felügyeletek egymás között megosszák a hazai azonosított gyakorlatokat hogy konzisztens jogalkalmazást biztosíthassanak a befektetővédelem terén a teljes uniós belső piacon. Ezt a hazai szolgáltatók a Magyar Nemzeti Bank, mint felügyeleti hatóság részéről érkező kérdések, adatszolgáltatási felhívások vagy akár témavizsgálat formájában is észlelhetik.
A MiFID II hatálya alá tartozó befektetési termékek forgalmazóinak érdemes lehet a honlapon, mobilappokon és egyéb csatornákon, különösen a közösségi médiában befektetési termékeikkel kapcsolatos megjelenéseiket, kereskedelmi kommunikációikat és különösen, az azok során használt disclaimereket előre felülvizsgálni.
A KPMG hazai tanácsadói csapata nagy tapasztalattal rendelkezik a MiFID II szabályozásnak és az ESG követelményeknek való megfelelés biztosítása terén és a marketing gyakorlatok átvilágítása, elemzése, jogi megfelelőség ellenőrzése terén is segítséget nyújthat a befektetési szolgáltatóknak és akár a forgalmazókat segítő befektetési alapkezelők értékesítési területeinek is.