Az MNB napokban kiadott közleménye alapján az azonnali fizetés rendkívül népszerű az ügyfelek körében. Az első havi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyfelek kedvelik az azonnali, folyamatosan elérhető utalási formát.
Az azonnali átutalás március 2-ai indulása óta a bankon kívüli átutalások darabszáma száma 9,3 millió volt, míg ezek összértéke meghaladta az 1 363 milliárd forintot. Az azonnali átutalási rendszerben az átlagos napi tranzakciószám hétköznapokon 385 ezer, míg hétvégenként 106 ezer darab volt. Ez a két szám várhatóan idővel közelíteni fog egymáshoz, mivel az ügyfelek az elmúlt évek során hozzászoktak ahhoz, hogy a banki üzemidőn kívül indított utalások nem teljesülnek azonnal, emiatt sok esetben nem indítottak utalásokat esténként vagy hétvégén, így várhatóan a gondolkodásban történő átállás több időt vesz majd igénybe. Mivel az utalások jelentős része automatikusan terelődött erre a csatornára, így a tranzakció darabszám talán kevésbé jó mérőszáma a népszerűségnek, azonban az már annál jobban tükrözi az ügyfelek lelkesedését, hogy az indulást követő egy hónapban több mint 32 ezer másodlagos azonosító került regisztrálásra. Az MNB közleménye szerint az e-mailcímek és telefonszámok másodlagos azonosítóként regisztrálása közel egyenlő arányban történt. Az mindenesetre jól látszik, hogy intenzív használata kezdődött meg ennek a fizetési csatornának, ami várhatóan tovább fog növekedni.
Bár az eredeti tervek szerint az azonnali átutalás 2019 nyarán indult volna, az MNB azonban a pénzforgalom stabilitása érdekében a bevezetés határidejét 2020 márciusára tette át. Bár a halasztás időpontjában a jelenlegi járványhelyzet még nem volt látható, a március 2-ai indulási időpont mégis egy szerencsés választás volt ebből a szempontból, hiszen a bevezetés éppen csak megelőzte a COVID-19 járvány magyarországi mélyülését, és az ezt követő kormányintézkedéseket. Ez egyrészt banki oldalról szerencsés, hiszen a bevezetés még teljes erőforrás kapacitással, on-site tudott lezajlani. Másrészt ügyféloldalról is szerencsés, hiszen a jelenlegi megváltozott élethelyzet számos olyan igényt szül, amelyet az azonnali átutalás ki tud elégíteni. Szülők, nagyszülők a jelen helyzetben nem tudnak személyesen találkozni a gyerekekkel, unokákkal, így adott esetben a korábban készpénzben történő támogatás kiváltására, rokonoknak és ismerősöknek történő pénzküldésre kínál alternatívát az azonnali átutalás. Számos vállalkozás áttért a házhozszállításra, vannak köztük olyanok is, amelyeknél korábban nem került kialakításra az online fizetési szolgáltatás, számukra is komoly előnnyel járhat a 7/24-es azonnali átutalás, hiszen a napközben, hétvégén vagy akár éjjel leadott rendelések értéke azonnal beérkezik. Az azonnali utalás egy járványügyi helyzetben is biztonságos fizetési alternatíva, így a jelen helyzetben a korábban készpénzben teljesült tranzakciók jelentős részét kiválthatja, amelyet szintén támogat, hogy a személyes találkozások, és így a készpénzátadás lehetősége is rendkívül lecsökkent. Továbbá a kialakult helyzet miatt a különböző szervezetek adománygyűjtéseit is könnyen támogathatjuk ezzel a fizetési szolgáltatással. A kialakult helyzet így mindenképp támogatja az azonnali fizetés még szélesebb körben történő elterjedését.
Összességében elmondható, hogy az azonnali átutalás bevezetése éppen időben, szinte az utolsó pillanatban zajlott le, legalábbis ami a járványügyi helyzetet illeti.
Az azonnali fizetés kötelező elemeinek teljesítése után, az MNB közleménye alapján, a hazai bankok további széleskörű fejlesztéseket végeznek az innovatív kiegészítő szolgáltatások terén, így a következő időszakban várható, hogy számos pénzintézet bővíteni fogja a szolgáltatásai körét. Ezen szolgáltatások között szerepel a fizetési kérelmek küldésének és fogadásának lehetősége, a mobilalkalmazások fejlesztése, hogy azok képesek legyenek QR-kódok beolvasására, illetve megjelenítésére, valamint az érintéses fizetési technológia támogatása. Ezek az innovatív szolgáltatások már rövid távon tovább növelhetik az azonnali fizetés népszerűségét.