A koronavírus kapcsán adott iránymutatást a biztosítóknak és a pénztáraknak az MNB

Március 26-án a Magyar Nemzeti Bank vezetői körlevélben rögzítette elvárásait a biztosítókkal és a pénztárakkal szemben a koronavírussal kapcsolatos kockázatok mérséklése érdekében, elsődleges célként a szerződők és a munkatársak egészségének megóvásán túl a tagok vagyonának megóvását és az üzletmenet folytonosságának biztosítását határozva meg.

A napi működés fenntartása mellett felügyeleti elvárás az üzletmenet-folytonossági tervek aktualizálása, és a járvány miatt volatilisabbá váló befektetések, esetleges rendkívüli pénzáramlások (visszavásárlások, díjmentesítések, törlések, díjnemfizetések, egyéni nyugdíjszámláról pénzkivétel) kiemelt monitoringja. Az MNB azonnali tájékoztatást kér kedvezőtlen folyamatok tapasztalása, illetve alapvető működést vagy ügyfelek széles körét érintő kockázat felmerülése esetén.

Részvény és kötvény befektetések kapcsán az MNB elvárja hogy a releváns iparági, földrajzi, gazdasági függőségi, tulajdonosi és egyéb kockázatokra az intézmények fokozott figyelmet fordítsanak, mint például a vírus által fertőzött régiók értékpapírjai, vagy a területek kapcsán érintett beszállítói, termelési, ellátási láncok vállalatai, idegenforgalmi, illetve vendéglátási, szállítmányozási és logisztikai cégek.

A Biztosítók kapcsán a Felügyelet kiemelt figyelmet kér a kezesi biztosításokhoz kapcsolódó megnövekedhető fizetésképtelenségi kockázat figyelésére, és a viszontbiztosítási szerződések védelmi megfelelőségének áttekintésére.

A Felügyelet elvárja továbbá, hogy a piaci szereplők folyamatosan kommunikálják, hogy az életbiztosítási, pénztári befektetések hosszú távú megtakarítások, amelyeknél az átmeneti veszteségeket ellensúlyozhatják a következő évek eredményei, de a pánikszerű pénzkivétel a veszteség azonnali realizálását jelenti.

Jelen helyzetben különösen célszerű a biztosítói és pénztári ügyfeleket az elektronikus kommunikációs csatornák irányba terelni, azonban ha elkerülhetetlen a személyes ügyintézés magas szintű higiéniás védelmet kell biztosítani az ügyfeleknek és a dolgozóknak egyaránt. Az elmúlt időszakban szerencsére egyre több intézménynél bővült az elektronikusan, digitálisan intézhető ügyek köre. Megjelentek az előzetesen auditált elektronikus eszközök segítségével végzett egyszerűsített pénzmosás ügyfél-átvilágítások, az elektronikus kárbejelentő, vagy akár a videós kárszemle is. Ezek nemcsak az ügyfélélményt tudják javítani, növelni a hatékonyságot és közép/hosszú távon csökkenteni a költségeket, hanem jelen helyzetben is tudják biztosítani az üzletmenetfolytonosság fenntartását.


Írta

Fűzzön hozzá gondolatokat

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Olvass tovább