A közvetítési díjak húzták fel az európai focibizniszt

Európa 8 legnagyobb focibajnokságának győztesei kivétel nélkül növelni tudták a bevételeiket az előző szezonban – állapította meg a KPMG Football Benchmark részlegének elemzése. A növekedés főleg a Bajnokok Ligája közvetítési jogából származó pénz újfajta elosztására vezethető vissza, amit éppen az elmúlt szezonban vezetett be az UEFA. A nyolc bajnokcsapat közül, a Juventus kivételével, valamennyi nyereséggel zárta az évet, a legnagyobb bevételre a Barcelona tett szert.

Európa 8 legnagyobb bajnokságának – angol, német, olasz, francia, spanyol, holland, török, portugál – nyertes klubjait vizsgálva a KPMG elemzése arra jutott, hogy ebben a szezonban a közvetítési jogokból származó bevétel volt a növekedés legfontosabb motorja, miközben egy évvel korábban még a kereskedelmi bevételek húzták a szektor szekerét. A legnagyobb bevételnövekedést a holland bajnok Ajax érte el, a megelőző szezonhoz képest 117 százalékos ugrással, a legnagyobb bevételt viszont az FC Barcelona könyvelhette el 839,5 millió euróval, maga mögé utasítva a Paris Saint-Germaint, a Bayern Münchent, és a Manchester Cityt.

A nyolc bajnokság győztes klubjai a Juventus kivételével mind nyereségesek voltak. A Juve a stábköltségek emelkedése miatt produkált 20,7 millió eurós veszteséget, amiben nem kis szerepet játszott Cristiano Ronaldo 2018-as leigazolása. Árbevételre vetítve az olasz bajnok miatta költ legtöbbet a kerettagok és a stáb fizetésére, náluk 71 százalékot képvisel ez a tétel, minden más klub alatta marad az UEFA 70 százalékos ajánlásának. Figyelemre méltó hogy a Barcelona ezt az arányt 81-ről 69 százalékra tudta csökkenteni egy év alatt.

A bevételek az összes bajnokcsapatnál növekedtek, ami a Juve kivételével mindenütt a közvetítési díjak emelkedéséből adódott, de csak a három legnagyobb klub mondhatja el magáról, hogy ez adja bevételeik legnagyobb részét. A többieknél még mindig a kereskedelmi bevétel dominál, ezt követik a közvetítési díjak, és csak ezután következnek a meccsnapi bevételek, azaz a jegyek és a büfé értékesítése. A legutóbbi szezonban a Juventus volt az egyetlen csapat, ahol a kereskedelmi bevételnek volt köszönhető a növekedés, és ez nem kis mértékben a már említett Ronaldo tranzakció eredménye: a klub kereskedelmi bevétele 30 százalékkal emelkedett, jórészt az ő nevével felmárkázott mezek és emléktárgyak eladásaiból.


Írta

Fűzzön hozzá gondolatokat

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Olvass tovább