CRR2-CRD5-BRRD2 implementáció

Az EBA konzultációra bocsátotta az 3. pilléres, adatszolgáltatási, strukturális FX pozíciókra és a törvényi mandátumokra vonatkozó terveit

A CRR2 májusi megjelenése jelentős munkát jelent az intézményeknek és a felügyeleteknek egyaránt, de ez alól az Európai Bankhatóság (EBA) sem kivétel. Az EBA feladatai két jelentős csoportba sorolhatók, egyrészről az adatszolgáltatási táblák és a nyilvánosságra hozatali elvárások frissülnek, másrészt számos részletszabályt fog RTS, ITS, GL formájában kidolgozni a CRR2-ben kapott mandátumoknak megfelelően, ahol késésekre is számítani kell.

Októberben az EBA megjelentette a CRR2 implementációját segítendő az COREP-FINREP adatszolgáltatási és pillér 3-as nyilvánosságra hozatali terveit, amelyek kidolgozása során fontos szempont volt a kapcsolat erősítése a felügyeleti adatszolgáltatásokkal.  A pillér 3-es nyilvánosságra hozatali csomag egyesíti a korábbi ITS-eket, RTS-t, és iránymutatásokat, és tartalmazza az új táblákat a CRR2-ben bevezetett új eszközökre, pl. NSFR, tőkeáttételi ráta, partnerkockázat új módszerei. Néhány témát később fog az EBA kidolgozni, ezek közé tartoznak az átalakítható kötelezettségek, banki könyvi kamatlábkockázatok, és az ESG-kockázatok.

A COREP és FINREP adatszolgáltatási táblákat is átdolgozza az EBA, a kisebb hibajavítások és fejlesztések mellett 5 új tábla lesz az IRB módszerrel kezelt portfóliókról és modellekről, 11 új tábla a partnerkockázatokról és 3 új tábla a nem-teljesítő kitettségek értékvesztéséről. Törlésre került két tábla a nagy kitettségekről, jelentősen változik a tőkeáttételi ráta és az NSFR riportolása, összhangban a CRR2 változásaival.

Az FRTB-hez kapcsolódó új piaci kockázati adatszolgáltatások első fázisát novemberben publikálta az EBA, amely két táblát tartalmaz. Az első a kis kereskedési könyvhöz és az FRTB adatszolgáltatáshoz kapcsolódó küszöbök felügyeleti ellenőrzését támogatja, a második a sztenderd megközelítéshez kapcsolódó főbb sarokszámokat tartalmazza, kockázati osztályonként és a fontosabb mérések (delta, vega, görbületi, korreláció, csőd-, és reziduális kockázat) szerint.

Az MREL és TLAC-et tekintetében az 9 új adatszolgáltatási, és 6 új nyilvánosságra hozatali tábla kerül bevezetésre, azonban fontos kiemelni, hogy ezek elvárt gyakorisága és az jelentendő táblák köre függ attól, hogy az intézmény globálisan rendszerszinten jelentős intézménynek, vagy annak részének számít-e, illetve, hogy attól, hogy szanálandó szervezetként van-e azonosítva. Az adatok köre mindkét esetben lefedi a hitelezői minősítést, szerződéses specifikumokat, illetve előrejelzéseket is tartalmazniuk kell a jelentéseknek, melyet az érintett intézményeknek előreláthatólag 2021 Q3-tól kötelesek alkalmazni (a hatályba lépést megelőzően 1 éves implementációs átmeneti időszakkal számolva).

Strukturális FX, két év szünet után újra felbukkan

A CRR2-höz ugyan közvetlenül nem kapcsolódik, de szintén aktuális téma, hogy az EBA konzultációra bocsátotta a strukturális FX pozíciókra vonatkozó iránymutatását, amely tisztázza azon devizapozíciók kezelését, amelyeket a tőkemegfelelési mutatók devizaárfolyam-hatásokkal szembeni érzékenységének csökkentése érdekében tart az intézmény. Az iránymutatás kiadásának oka, hogy az elmúlt években emelkedett az intézmények érdeklődése és az EBA a felügyeleti elvárások egységesítésével szeretne egyenlő versenyfeltételeket teremteni az EU-ban.

Új mandátumok

A CRR2, CRD5 és a BRRD2 csomagok együttesen kb. 100 új mandátumot adnak az EBA-nak. Ugyan az EBA tudott részben előre készülni, például a piaci kockázat esetében a konzultáció már a CRR2 megjelenése előtt megtörtént, azonban a 6-9 hónapos határidős anyagok többsége 3-9 hónapot késni fog. Ezenkívül az EBA törekszik az 1 éves vagy későbbi határidős anyagok időben történő elkészítésére, de így is valószínű a késedelem a nagy kitettségek, banki könyvi kamatlábkockázat és MREL, bail-in témaköreiben.

Az intézményi felkészülés szempontjából mindenképp pozitív, hogy az EBA nyilvános ütemtervvel rendelkezik, és az adatszolgáltatási táblák előrehaladott állapotban vannak. Arra azonban fel kell készülni, hogy az összetorlódott és egymásra is épülő feladatok miatt az EBA csúszni fog az anyagok kidolgozásával, nem is említve azt, hogy a múltban is volt rá példa, hogy az Európai Bizottság csak jelentős késéssel adoptálta az RTS-eket és ITS-eket.

A késések közül két témakör emelhető ki, egyrészt az MREL-lel kapcsolatos anyagok, amelyekben az új keretrendszer kialakításának fontos részleteiről van szó. Másrészt a banki könyvi kamatlábkockázattal kapcsolatos anyagok késése is valószínű, így később fognak kijönni a felügyeleti kiugróérték teszttel, valamint a számítási módszertanokkal kapcsolatos, szabályozási szempontból innovációt tartalmazó szabályok.

 

Források:


Írta

Olvass tovább