Nagy útkeresésben az autóipar

Az autógyárak inkább elektromos autókkal terveznek, a fogyasztók viszont hibrideket vennének. Nem egyértelmű a fejlődés iránya az autóiparban, ezért a gyártók szigetszerű tendenciák mentén haladnak előre. A nagy átrendeződések időszaka várható – derül ki a KPMG Globális Autóipari Vezetői Felmérésének legfrissebb jelentéséből.

Nem csak technológiai akadályok lassítják az elektromos autózás terjedését, de az országok a saját nyersanyag érdekeik mentén különböző irányú szabályozások felé mozdulnak, miközben a fogyasztók igényei lassabban változnak a vártnál. Az viszont biztos, hogy a többféle hajtáslánc párhuzamos létezésére fel kell készülni. Az autóipari vezetők összesített véleménye szerint még 2040-ben is egy viszonylag kiegyenlített piacot látunk majd a meghajtást illetően: két évtized múlva 30 százalékot képviselnek majd az akkumulátoros autók, 25-öt a hibridek, 23-at az üzemanyagcellás megoldások, de 23 százalékukat még mindig a belső égésű motorok hajtják majd.

Az immár huszadik alkalommal évente elkészülő felmérésben a KPMG globálisan 1000 autóipari felsővezetőt, illetve idén 2000 tipikus fogyasztót is megkérdez a közlekedés jövőjével kapcsolatos várakozásaikról. A széleskörű vizsgálat ellenére nehéz domináns trendeket meghatározni, az biztos, hogy az autóipari szereplők sok irányba tapogatóznak, a meghajtás, a robotizáció és a szoftverfejlesztés területén, de nem rajzolódik ki egyetlen üdvözítő irány az ágazati szereplők számára. Így a gyártói, beszállítói, de a fogyasztói és szolgáltatói oldalon is érdemes a homogén után egy többdimenziós piacra berendezkedni.

Nem könnyíti meg a gyártók helyzetét a szakpolitika sem. Az ágazati vezetők egyetértenek abban, hogy a következő években az állami szerepvállalás meghatározó lesz az útkeresésben, és ebben minden ország azt tartja majd szem előtt, hogy milyen erőforrásokban gazdag. Az Egyesült Államokban a belső égésű motorok és az üzemanyagcellák állnak majd a középpontban, míg Kínában az elektromos autózás, mert az országban nagy mennyiségben áll rendelkezésre akkumulátor gyártó kapacitás.

Mindezek következtében a globális trendek alatt inkább szigetszerű megoldásokat látunk kialakulni, amiben nagy szerepe van az államok támogatás politikájának és a fogyasztói elvárásoknak is. Manapság mindenki arról beszél, hogy Kínában milyen ütemben nő a tisztán elektromos autók értékesítése, de maguk a kínai ágazati szereplők is úgy vélik, hogy a teljes támogatottság ellenére is csak az autók 35 százaléka lesz ilyen meghajtású 2040-re országukban.

Ha a fogyasztókat arról kérdezzük, hogy milyen autót akarnak legközelebb venni, a nagy többség a hibrideket nevezi meg első helyen, a másodikon pedig még mindig a belső égésű motorral hajtott autók állnak. A tisztán elektromos autókban a zajos médiafigyelem ellenére a teljes fogyasztói bázis csak nagyon kis része hisz. Az elektromos autózással a fogyasztók fő problémája még mindig az ár, ezt követi a töltési lehetőségek szűkössége és a hatótávolság. Az autóipari szakemberek szerint ezekre a problémákra a legjobb választ az üzemanyagcella adja, ezért 79 százalékuk úgy véli, ez lesz a jövő legfontosabb meghajtási módja, de jelenleg éppen ez a technológia nem tud még érdemi eredményeket felmutatni.   

Ami az önvezetést illeti, a gyártók a mai napig úgy vélik, hogy az önvezető és a hagyományos autóknak hosszú távon nincs helye egymás mellett az utakon, mert ez nem lenne kellően biztonságos, sem elég hatékony. Az önvezető járművek saját közlekedési zónáinak – városrészeknek, vagy közlekedési sávoknak – a kialakítása viszont rendkívül beruházás igényes, ezért a technológia terjedésének szerintük komoly akadályai vannak.

A nagy útkeresést követően csődök, felvásárlások és egyesülések, technológiai transzferek időszaka következhet. Ennek lefutása és végeredménye egyelőre homályos a bennfentes szakértők szerint is, de az biztos, hogy egyetlen gyártó sem lesz képes egyedül megoldani a közlekedésben is megjelenő platform szemlélethez szükséges technológiai átmenetet. A technikai paraméterek után a márkaérték jelentősége is csökken és a közlekedési szolgáltatásokban is a legjobb fogyasztói élményt nyújtó megoldások törhetnek előre.

Magyarországon minden megvan ahhoz, hogy kivegyük a részünket ebből az útkeresésből. Az ide települt gyártók képesek hibrid és tisztán elektromos meghajtású járműveket is készíteni, az automatizáltság szintje pedig már most is magas, a BMW gyár beállásával pedig még magasabb lesz. Ráadásul egy ilyen bizonytalan időszakban fontos képesség, hogy ugyanazon a gyártósoron, akár párhuzamosan is készülhetnek hibrid, elektromos és fosszilis üzemanyaggal hajtott modellek.  


Írta

Olvass tovább