Ezt nem fogják reklámozni – 1,49 milliárd eurós bírság a Google-nak

Ismét rájár a rúd a Google-ra. Az 2017-ben és 2018-ban kiszabott rekordméretű bírságok után az Európai Bizottság megint megállapította, hogy a vállalat megsértette az uniós versenytörvényeket. Ezúttal az online hirdetésközvetítés piacán megvalósított erőfölénnyel való visszaélés miatt szabott ki az uniós versenyhatóság 1,49 milliárd eurós büntetést a tech-óriásra.

Online hirdetésközvetítés piaca

Az oldalon belüli hirdetések megjelenítése manapság már senkinek sem újdonság. Akár csak egy magazin honlapját, akár egy blogot nyitunk meg, a szöveg mellett, vagy a szövegbe ágyazva szinte kivétel nélkül találhatóak hirdetések. A hirdetéseket különböző hirdetési platformok segítségével helyezik el – ilyen a Google AdSense nevű programja is. A hirdetők és a hirdetést megjelenítő oldalak közötti közvetítő szerepe miatt tehát a Google „hirdetésközvetítőnek” tekinthető.

Erőfölény

Az Európai Bizottság vizsgálata során megállapította, hogy a Google piaci részesedése a hirdetésközvetítések piacán az Európai Gazdasági Térségben 2006 és 2016 között meghaladta a 70 %-ot. Az uniós versenyjogi gyakorlat alapján 50 % fölötti piaci részesedés esetén már maga a piaci részesedés is erőfölény indikátorának számít. Fontos kihangsúlyozni, hogy az uniós versenyjog nem tiltja az erőfölény meglétét, azonban egy speciális felelősséget telepít az erőfölényben lévő vállalatra. Ennek értelmében az erőfölényben lévő vállalatnak különösen oda kell figyelnie, hogy magatartása ne torzítsa a piaci versenyt.

A Google jogsértése

Az Európai Bizottság úgy látta, hogy a Google visszaélt erőfölényes helyzetével. Ugyanis, a vállalat 2006-2016 között számos versenykorlátozó kikötéssel biztosította be domináns pozícióját a piacon. Másrészt kizárólagossági megállapodások megkötésével elérte, hogy a Google AdSense-t használó oldalak ne jeleníthessenek meg rivális hirdetésközvetítő segítségével hirdetéseket. Később ezeket a szerződéseket a Google olyan szerződésekkel váltotta fel, amelyek a Google hirdetései számára biztosították a honlap legjobban látható (és ezáltal legjövedelmezőbb) helyeit. Végül pedig a hirdetések elhelyezésének megváltoztatását a Google írásos engedélyéhez kötötte. A Google magatartásának következményeként a versenytársai nem tudtak belépni a hirdetésközvetítői piacra és így érdemben versenyezni sem. A Google magatartása a piacon csökkentette az innovációt, ezáltal pedig a hirdetést megjelenítő oldalak, ha akartak volna sem tudtak volna másik szolgáltatóra váltani, mondta ki az Európai Bizottság.

Jogorvoslat, kártérítés

A Google az Európai Unió Bíróságánál kérheti a Bizottság döntésének felülvizsgálatát, amit alighanem meg is fog tenni.

Fontos megjegyezni, hogy azok, akik a Google magatartása alapján kárt szenvedtek, kérhetik azoknak megtérítését. Egy ilyen igény érvényesítését az EU-ban nemrég bevezetett 2014/104/EU versenyjogi jogsértésekkel okozott károk megtérítéséről szóló irányelv jelentősen megkönnyíti, így érdemes a cég esetleges érintettségét ellenőrizni és egy esetleges kártérítési per megindítását megfontolni.


Írta

Olvass tovább