A CEO-ok óvatos optimuzmusa – mi csillapítja a cégvezetők lelkesedését?

A nagy nemzetközi cégek vezérigazgatói jóval pesszimistábbak saját cégük növekedési kilátásait illetően, mint a világgazdasági folyamatokat elemző közgazdászok. Előbbiek a KPMG 1300 cégvezető körében készült felmérése szerint 2 százalékos növekedését valószínűsítik 2018-ra, utóbbiak viszont 4-4,5 százalékos világgazdasági növekedést várnak.

A cégvezetők óvatos realizmusa a KPMG szerint abból származik, hogy pontosan látják, milyen kihívások előtt állnak a közeljövőben – mondta Robert Stöllinger, a KPMG Magyarország vezérigazgatója a társaság sajtótájékoztatóján. A kihívások közül a tanácsadócég három kulcsfontosságú tényezőt emelt ki, ezek a kiberbiztonsági, az automatizáció, valamint a fogyasztók és a munkavállalók körében is zajló generációváltás.

Már a cégvezetők körében is alacsony, alig 50 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy vállalatuk kellően felkészült egy esetleges kibertámadásra. Ha azonban a cégek informatikai igazgatóit kérdezzük, akkor azt találjuk, hogy az ő körükben az elégedettek aránya mindössze 21 százalék. „A felsővezetők és az informatikai főnökök közti különbség jól mutatja, hogy kiberbiztonság kérdése még mindig nem érte el a cégek legfelső vezetését, de ez nem maradhat így sokáig” – mondta ezzel kapcsolatban Kórász Tamás, a KPMG Magyarország IT tanácsadó partnere. A digitalizáció miatt ugyanis gyorsan növekszik a cégek informatikai kitettsége, ezért minden érdemi beruházás előtt meg kell vizsgálni annak biztonsági kockázatát és kezelni kell azt, ami megdrágítja a fejlesztéseket. Ezeket a költségeket a cégvezetőknek el kell fogadniuk, sőt, ma már az is alapvető szükség, hogy a cégvezető értse is az IT és kiber megoldásokat. A CEO-nak ma már elsődleges feladata az érzékeny ügyféladatok védelme és a vállalat működését átszövő digitális megoldások, automatizáció alkalmazása is.

„Az automatizáció kicsiben is kezdhető, de a folyamat végén mindenütt olyan horderejű változások állnak, amik gyökeresen átalakítják a cégek és a munkavállalók kapcsolatát. A KPMG vezérigazgatói felmérése szerint a cégvezetők nagy többsége nem hisz abban, hogy a mesterséges intelligencia miatt csökken a munkahelyek száma, tartanak viszont attól, hogy az új struktúrák új alapkövetelményeket támasztanak az alkalmazottakkal és velük magukkal szemben is. „Eszerint a robotizáció és mesterséges intelligencia a szemükben nem egyértelműen áldás, és hatékonyság növekedés, hanem olyan kihívás, aminek nagyon nehéz lesz megfelelni akkor, amikor a munkaerőpiacon már most is általános a szakemberhiány” – mondta Rakó Ágnes, a KPMG Magyarország Smart Digital Finance területért felelős partnere.

Ugyancsak az alkalmazkodási kényszert jelent a cégvezetők számára az Y és Z generációk előretörése fogyasztói oldalon. A vezérigazgatók 38 százaléka szerint vállalatukat teljesen megváltozott, új fogyasztói igényekhez kell igazítani. A fogyasztói szokások drasztikus tempóban változnak világszerte, de fontos megjegyezni, hogy szinte országonként eltér az átalakulás minősége, dinamikája, mindenhol helyi sajátosságok mozgatják az egyébként globális jelenséget. „Az azonban általánosságban igaz, hogy még a leginnovatívabb szereplők, mint az Amazon vagy a Google sem tartanak ott, hogy megvalósítsák a prediktív üzleti modelleket, jelenleg a digitalizáció lehetőségeit a cégek arra használják, hogy a fogyasztói igényeket minél részletesebben megértsék. A legnagyobb változást az hozza magával, hogy az online élményeinkből offline elvárások alakulnak ki, amihez a gazdaság minden pontján alkalmazkodni kell” – mondta Müller Zsolt, a KPMG Magyarország retail szektorért felelős igazgatója. A változást jól mutatja, hogy az internetes kereskedelemben élen járó Kínában a megkérdezettek 71 százaléka inkább a pénztárcáját veszítené el, mint a mobiltelefonját, és efelé tartanak a fejlett országok is.


Írta

Olvass tovább