Facebook hirdetők felelőssége a Facebook jogtalan adatkezeléséért?

Már az európai Általános Adatvédelmi Rendelet megjelenése előtt megütheti a bokáját Európában a Facebook, miután egy német bíróság azt kérdezte az Európai Unió Bíróságától (EUB), hogy eljárhat-e német hatóság az Írországban jegyzett Facebookkal szemben, illetve büntethető-e egy Facebookon hirdető vállalkozás azért, amit valójában a Facebook csinál.

Az ügy alapja az, hogy egy képzési szolgáltatásokat nyújtó német vállalkozás tevékenységének népszerűsítésére Facebook rajongói oldalt hozott létre. Az ilyen oldalak fenntartása során a Facebook egy úgynevezett. Facebook-Insights nyomkövető eszközt bocsát a vállalkozások rendelkezésére. Ez támogatja a vállalkozást abban, hogy meghatározott Facebook felhasználók elérését mérje. Az eljárás azon alapul, hogy az oldal felkeresésekor a Facebook sütiket helyez el a felhasználók számítógépén. Csakhogy a cookie-k elhelyezésének tényéről és a későbbi adatkezelésről sem a Facebook, sem pedig a hirdető vállalkozás nem tájékoztatta a felhasználókat.

Az ügy a német adatvédelmi hatóság, majd német bíróságok elé került. A vállalkozás azzal érvel, hogy nem tehető felelőssé a Facebook által elkövetett jogsértésért. A Facebook ellenben arra hivatkozik, hogy európai székhelye Írországban található, ezért adatkezelési tevékenységének jogszerűségét a német hatóságok nem vizsgálhatják felül.

A német bíróság annak megválaszolására fordult az Európai Bírósághoz, hogy az érintett hirdető vállalkozás is felelőssé tehető-e olyan adatkezelési szabálytalanságért, amit valójában a Facebook követ el, illetve vizsgálhatja-e német hatóság a Facebook írországi leányvállalat, ha egyébként Németországban is van bejegyzett, igaz kizárólag marketinggel foglalkozó cége. Ez utóbbi kérdés jövő júniusban már biztos nem lenne kérdés, hiszen az májusban életbe lépő Egységes Adatvédelm i Rendelet (GDPR) minden olyan cégre kötelező érvényű lesz, aki európai lakosok adatait kezeli. Ha az EUB a Google Spain ügyében hozott döntéshez hasonlóan a GDPR előfutáraként tekint magára, akkor a Facebookra jelentős bírság várhat.

Fontos azonban már most felhívni a figyelmet arra, hogy ha az Európai Bíróság a hirdetők felelősségét is kimondja, akkor elkerülhetetlen lesz a Facebookon hirdető vállalkozások hirdetési gyakorlatának teljes felülvizsgálata a jogtalan adatkezelés miatti bírságolás elkerülése érdekében!


Írta

Olvass tovább