A társadalmi és az üzleti érték különbözőségéről

A cégek működésének negatív mellékhatásait mindig megfizeti valaki, és ez egyre inkább maga a vállalkozás lesz. Ezért készítettük el azt a módszertant, amelynek segítségével mérhetővé válik a cégek üzleti és társadalmi értéke közötti különbség s azonosíthatók lesznek a problémás területek. Ha a vállalatvezetés már most elfogadja, hogy a kétféle értékelés közötti különbség csökkentését idővel kikényszeríti a szabályozás, a piaci környezet vagy a társadalmi nyomás, akkor időben fel lehet készülni a kihívásokra.
Csináljunk bármit az üzleti életben, annak pozitív és negatív mellékhatásai lehetnek a gazdaságra, a társadalomra és a környezetre. Az átlagosnál jobb adófizetési hajlandóság pozitív externália a költségvetés számára, az adókerülő magatartás viszont negatív. Egy napelemgyár környezeti hatása összességében kedvező, hiszen üvegházhatású gázok kibocsátása nélkül termel energiát. Az aranybányáké viszont erősen kedvezőtlen a gyár működése közben keletkező lég- és vízszennyezés következtében. A bankok prudens magatartása pozitív, könnyelmű hitelezési gyakorlata viszont olyan negatív hatás, amelynek következményeit sokan megtapasztalhatták az elmúlt években.

Ahogy a 2008-as hitelintézeti válság hatásait a jegybankok, a költségvetések és az emberek is megfizették, úgy gyakorlatilag minden kedvezőtlen externáliáért fizet valahol valaki. Ezt a problémát igyekeznek megoldani világszerte a szabályozó hatóságok azzal, hogy új adókkal, törvényekkel, szabványokkal vagy más eszközökkel egyre inkább a vállalatokra terhelik – azaz internalizálják – a költségeket. Ennek köszönhetően a cégek üzleti és társadalmi értéke közötti különbség várhatóan jelentősen csökken.

A KPMG Valós Érték módszertanának alkalmazásával az adott cégnél mérhetővé válik a kétfajta érték közötti eltérés. Továbbá az is kiderül, hogy a vállalat működésének mely pontjain kell módostani ahhoz, hogy felkészüljünk a várható változásokra. A több mint 50 szenior befektető és üzleti vezető bevonásával készült módszertan iparágtól és vállalati profiltól függetlenül mindenki számára alkalmas eljárásrendet állít föl. Ezt kollégáink több iparágban is tesztelték.

Egy dél-afrikai aranybánya, egy indiai sörfőzde és egy észak-amerikai műanyaggyár esetében futtatták le kísérleti jelleggel a Valós Érték módszertant. Előbbi kettőnél az internalizálás esetén a cég működése pénzügyileg nem lenne fenntartható. Az aranybányánál a vállalat működése által okozott externáliák internalizálása a 28,6 százalékos adózás előtti nyereségrátát 0,7-re csökkentené. A sörfőzde esetében pedig az 5,3 százalékos nyereségarány 3,8-es veszteségbe fordulna át.

Az externális hatások ma már minden vállalat értékteremtését befolyásolják. Annak érdekében, hogy a cégek fejleszteni tudják értékteremtő képességeiket és menedzselni a kockázataikat, fontos, hogy a vállalatvezetők és befektetők tudatában legyenek ezeknek a gazdasági, környezeti és társadalmi externális hatásoknak a számszerűsített értékével. Lényeges az is, hogy tisztában legyenek azzal, az adott területen milyen erejű és típusú nyomás nehezedhet a cégre az internalizálást kikényszerítendő.

Az üzleti és a társadalmi értékteremtés összehangolását jelenleg leginkább a pénzügyi rendszer hátráltatja. A befektetők és a vállalatvezetők szinte kizárólag a rövid távú értékteremtésre összpontosítanak. A változás érdekében ható lépések akkor is javasoltak, ha még nem ismerjük a várható internalizálás tényleges kockázatát. Ezek a következők: példamutatás és kézzelfogható eredmények megteremtése; a nyugdíjbiztosítókra vonatkozó letéteményesi kötelezettség fogalmának tisztázása és érvényesítése; az üzleti és a társadalmi értékteremtés közötti kapcsolat megértésének javítása; kényszerítő és ösztönző eszközök fejlesztése; a vállalatok és befektetők által rendelkezésre álló adatok minőségének javítása; valamint támogató politikai környezet kialakítása. Ezek mindegyike segíthet majd, ha beindul a prés.

 

A cikk a Figyelő 2014. október 9-i számában jelent meg.

Amennyiben tetszett Önnek bejegyzésünk, ossza meg ismerőseivel:
Share on LinkedIn12Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Fűzzön hozzá gondolatokat