Messze még az e-autók kora, de az okosak már köztünk járnak

Bár az autóipar soha nem látott változáson megy keresztül, a viszonylagosan hosszú fejlesztési ciklusidők az újításokat csak 5-10 éves távlatban hozzák a felhasználók számára elérhető közelségbe.

A KPMG nemzetközi felmérése szerint a legkiemeltebb vásárlói igény az üzemanyag-hatékonysági megoldások iránt mutatkozik, ahogyan ezt a válaszadók 92 százaléka is jelezte.  A plug-in hibrid járművek  fogják 2019-re a legnagyobb keresletet hozni az e-járműveken belül, bár a válaszadók 77 százaléka  szerint jelentős keresletnövekedés csak akkor várható, ha az árak csökkenek és a szervízszolgáltatások jobban elérhetők és elterjedtebbek lesznek. 

Magyarországon jelentős gátat szab a plug-in járművek fejlődésnek, hogy nincs kiterjedt elektromos töltőhálózat – hazánkban jelenleg mindössze 26 e-töltőállomás érhető el. Továbbá, hogy egy-egy töltéssel hozzávetőlegesen 70-80 százalékkal kisebb távolságot lehet megtenni, mint a hagyományos szénhidrogén-technológiás autóval, a töltési idő pedig 30-40-szer több. E három negatív tulajdonságot képes a plug-in hibrid ellensúlyozni (ahogyan ezt a nemzetközi válaszadók is jelezték a népszerűségi ranglistán). 

A plug-in hibrid járművek esetén az elektromos hajtást egy hagyományos technológia egészíti ki, mely egyrészt besegít nagyobb sebesség esetén, másrészt képes tölteni az akkumulátorokat. Ennél a technológiánál sok esetben a sebességváltó rendszer is feleslegessé válik, hiszen az elektromos motornak köszönhetően a kényelmes, fokozatmentes és hatékony gyorsítás is megvalósítható.

A potenciális magyar vásárlók számára nagy kérdés még a telepek élettartama és a jármű ára is. A telepek élettartam-kérdésére sok gyártó már élethosszig tartó garanciát vállal, mely figyelembe véve a magyarországi személyautó-állomány 13-18 éves átlagos élettartamát, alapesetben is két-háromszori teljes telepcserét jelent az élettartam alatt.  Az ár viszont jellemzően 25-30 százalékkal magasabb, mint egy hagyományos technológiával működő autó esetén, amit több országban, támogatva ezzel a környezetbarát megoldásokat, állami támogatásokkal próbálnak meg csökkenteni. Magyarországon nem volt és jelenleg sincs elérhető támogatás a vételárra, pedig ez a nemzetközi felmérés válaszadóinak 71százaléka szerint is fontos lenne a további expanzióhoz. 

A telepek töltésre az Elmű-Émász csoport az általa működtetett e-kutakon ingyen töltést biztosít a partnercégek számára, és jelenleg további tíz új áramkút van kiépítés alatt.  Az E.On is több helyszínen kínál töltési lehetőséget az e-autósoknak, bár ezek használata még  frekventáltabb helyeken is kimerül havi 2-3 töltésben.

Bármennyire is terjed az elektromosság és a digitalizálás, azért az önjáró autóktól még messze vagyunk:  a válaszadók szerint még legalább húsz év kell ezen járművek elterjedéséhez. Mindezektől függetlenül az autók okosodnak, egyre több funkcióra képes a fedélzeti számítógép, mely mobilinternet technológiával kiegészülve már egy reggeli induláskor pontos információt ad a célpontba jutás optimális útvonaláról (figyelembe véve az aktuális forgalmi információkat) és várható időtartamáról.  Már a személyes adatainkat és egyre több felhasználói információt eltárolnak az okosodó autók, mely egyben segítség a fedélzeti számítógép számára pontosabb javaslatok kidolgozáshoz, de ugyanakkor a gyártóknak is fontos információk a fejlesztési irányok tekintetében és egy-egy autócsere esetén a megfelelő ajánlat kidolgozásában. A személyes adatok védelme, azonban ezen technológiák esetén is kérdéses marad: ki és mire használja a „big data”-t?

 

Amennyiben tetszett Önnek bejegyzésünk, ossza meg ismerőseivel:
Share on LinkedIn0Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Fűzzön hozzá gondolatokat